SOLIDAR poziva EU da djelima opravda svoje vrijednosti
Porast tragedija povezanih s ljudima koji pokušavaju doseći EU kroz regiju Zapadnog Balkana u potrazi za zaštitom i boljim životom stavlja pritisak na EU i državne vođe u pružanju odgovarajućih rješenja ovoj, nesumnjivo, humanitarnoj krizi.
SOLIDAR je oduševljen izraženom solidarnošću milijuna EU građana koji su sudjelovali u javnim demonstracijama kako bi podržali prava izbjeglica, kao i s volonterskim akcijama koje pružaju humanitarnu podršku. Također smo oduševljeni visokom razinom predanosti mnogih udruga civilnog društva i volonterskih organizacija koje su u najkraćem roku pokrenule svoje mreže kako bi koordinirale hitne akcije podrške ljudima u potrebi, bez obzira na njihov status. Mnoge od njih su SOLIDAR članice, koje su na licu mjesta pružale ili trenutno pružaju humanitarnu pomoć i podršku društvenoj i ekonomskoj integraciji migranata i izbjeglica.
Ipak, zahtijevamo od Europske unije da pojača svoje političke odgovore temeljene na ljudskim pravima i osobito, da razvije djelotvorna sredstva za osiguravanje zajedničkog i sveobuhvatnog rješenja humanitarne krize. EU također mora poboljšati postojeće okvire za zajedničku EU politiku azila te naposljetku uložiti u društvenu i ekonomsku integraciju izbjeglica i migranata.
Naše preporuke:
- Migranti i izbjeglice su u praksi često spriječeni u uživanju njihovih prava zbog mnogih pravnih i praktičnih prepreka. EU i njezine države članice moraju u svojim unutarnjim i vanjskim politikama osigurati migrantima i izbjeglicama pristup njihovim temeljnim ekonomskim, društvenim i kulturnim pravima, što podrazumijeva: pravo na zdravlje, pravo na adekvatan standard života, uključujući stanovanje, vodu, liječničku njegu i prehranu; pravo na obrazovanje, pravo na društvenu sigurnost; i pravo na dostojan rad i kvalitetno zaposlenje.
-EU ima odgovornost uspostaviti pravedan sustav pružanja konkretnih alternativi trenutnim opasnim putovanjima brodovima ili kopnom na koje migranti i izbjeglice pristaju u potrazi za međunarodnom zaštitom ili boljim životom. U tom smislu, jedino praktično rješenje je otvaranje sigurnih i legalnih kanala, primjerice korištenje humanitarnih koridora ili omogućavanje posebnih uvjeta za vizu u njihovim zemljama podrijetla. Vođe EU ne smiju nastaviti sa zanemarivanjem ključnog dijela rasprave koja je snažno povezana s potrebom suočavanja s korijenskim uzrocima migracijskih tokova, što je priznao i predsjednik Juncker u svom govoru o stanju Unije.
-EU mora razviti prikladna sredstva kojima će se pružiti zajednički i koordinirani odgovor na humanitarnu krizu na teritoriju EU, koji osigurava solidarnost među državama članicama te poštuje i promovira temeljna ljudska prava. Pritom je ključno prepoznati i podržati rad organizacija za pružanje socijalne skrbi i organizacija civilnog društva, pružiti humanitarnu pomoć i doprinijeti društvenoj i ekonomskoj integraciji migranata.
-Kao što je i naširoko prepoznato, Dublinskom sustavu odavno je prošao rok. Nije uspio u osiguravanju temeljnih ljudskih prava tražiteljia azila, kao niti u promociji solidarnosti i učinkovitom sustavu dijeljenja odgovornosti između država članica. Potrebna je hitna inicijativa koja bi zamijenila Dublinsku uredbu sa sustavom koji se usredotočuje na poštivanje i promociju ljudskih prava, koji predviđa učinkovitiji mehanizam za dijeljenje odgovornosti i poboljšanu harmonizaciju standarda zaštite.
-EU mora logiku štednje zamijeniti ulaganjem u prikladno omogućavanje kvalitetne zdravstvene skrbi, društvenih usluga i obrazovanja. Pored toga, ključno je razviti sredstva koja omogućuju priznavanje kompetencija i kvalifikacija migranata, koja im dopuštaju nastavak obrazovanja i pristup tržištu rada. Prema tome, ključno je priznati i promovirati rad organizacija za pružanje socijalne skrbi i organizacija civilnog društva aktivnih u ovom području.
-Migracije su ključna stavka pregleda Europske susjedske politike (ENP); zbog toga ljudskopravaški pristup mobilnosti i migraciji mora postati integralna komponenta nove politike; promovirajući dostojne radne i društvene uvjete svih migranata (prilagođene međunarodnim standardima rada), proširujući društvenu zaštitu za migrantske žene, muškarce i djecu u zemljama podrijetla i odredišta, povećavajući migrantsko sudjelovanje i doprinos u planiranju i implementaciji javnih politika, osiguravajući sigurnu, organiziranu i regularnu migraciju kroz pojačanu međunarodnu suradnju.
-U pogledu razvojne pomoći, umjesto rezanja budžeta, EU bi trebala poduprijeti ratifikaciju UN-ove Konvencije o radnicima migrantima, kao i Konvencije 97 i 143 o migrantskim radnicima Međunarodne organizacije rada te razviti politiku suradnje temeljenu na jačanju zaštite ljudskih prava. Partnerski ugovori o mobilnosti ne bi smjeli biti ograničeni na osiguravanje viza samo kvalificiranim radnicima, već bi državljanima trećih zemalja trebali pružati mogućnost ulaska u EU.
-Preispitati angažman EU s trećim zemljama, nadogradnjom postojećih relevantnih okvira javnih politika, poput Akcijskog plana za ljudska prava i demokraciju Europske unije i Europske susjedske politike, pridonoseći time pružanju koherentnog odgovora povezivanjem Unutarnjih i Vanjskih poslova. Istovremeno, partnerstva i ugovori potpisani s državama u kojima dolazi do čestih kršenja prava migranata i izbjeglica, trebali bi isključivati klauzule o readmisiji.