U Hrvatskom saboru održan okrugli stol „Građanski odgoj i obrazovanje – vrijednosti i izazovi“

Large_10341607_635820399845933_4555461775690077526_n

U Hrvatskom saboru 29. svibnja 2014. održan je okrugli stol pod nazivom „Građanski odgoj i obrazovanje - vrijednosti i izazovi", organiziran u suradnji Mirovnih studija, GOOD Inicijative i saborske zastupnice Sonje König.

Svi sudionici rasprave istakli su važnost uvođenja građanskog odgoja i obrazovanja u formalni odgojno-obrazovni sustav te diskutirali o poteškoćama, potrebnim koracima i prioritetima. Složili su se da je ključni preduvjet kvalitetne provedbe podrška nastavnom kadru, prvenstveno kroz stručno osposobljavanje nastavnika i profesora.

U radu Oruglog stola sudjelovali su Darko Tot iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, Vedrana Spajić Vrkaš s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, saborski zastupnici Branko Vukšić, Furio Radin, Gvozden Flego, Dunja Špoljar, Igor Kolman i Sonja König te Lovorka Bačić u ime GOOD inicijative i Iva Zenzerović Šloser, voditeljica Mirovnih studija. Okrugli stol pratile su studentice Mirovnih studija te Andrea Halambek, tajnica Odbora za vanjsku politiku Hrvatskog sabora. Poziv za sudjelovanje na okruglom stolu bio je poslan svim klubovima zastupnika.

Darko Tot, MZOS, osvrnuo se na pitanja operativne provedbe građanskog odgoja i obrazovanja (GOO) te izjavio da će Povjerenstvo MZOS-u predložiti finalni plan uvođenja do kraja lipnja. Istakao je da je uvođenje novog predmeta od samostalnosti Hrvatske najveća intervencija u sustav odgoja i obrazovanja te da će Ministarstvu biti potrebna sustavna podrška ostalih dionika. „Hrvatska će, ukoliko se zadrži predložen plan uvođenja i provedbe, sa 175 sati GOO-a kroz školovanje biti pri vrhu ljestvice europskih zemalja u ovom odgojno-obrazovnom području".

Vedrana Spajić Vrkaš, profesorica Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, ukratko je opisala razvoj ideje uvođenja sadržaja obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo s kojom se počelo još 1996. godine no tek sada imamo ozbiljnije napore za uvođenje ovih sadržaja sustavno i kao obavezne u obrazovni sustav. Prema izvješću Europske komisije iz 2010., Hrvatska je jedina država Europske unije koja službeno u odgojno-obrazovnom sustavu nema sadržaje ovog tipa. Rezultati praćenja eksperimentalne provedbe GOO-a u 12 škola ukazuju na nedostatke u dimenziji znanja učenika o pitanjima demokracije, građanstva, načinima odlučivanja u demokraciji, podijeli vlasti; pozicioniranje na liniji 'mi' i oni, te na činjenicu da je cjelokupno stanje socijalne distance izraženije nego u prijašnjim generacijama. Najveći izazov uvođenju GOO-a koji navodi prof. Spajić Vrkaš činjenica je da je mali postotak nastavnika neke od sadržaja iz područja GOO-a imao priliku usvojiti za vrijeme studija te je istakla potrebu podrške svih dionika u uvođenju ovih sadržaja na visokoškolsku razinu, prvenstveno kroz suradnju pravnih, filozofskih, fakulteta političkih znanosti i učiteljskih fakulteta, te kreiranje modula na svim nastavničkim fakultetima.

Furio Radin, saborski zastupnik, predsjednik Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, uvodno je izjavio da nema čovjeka koji se rukovodi razumom, a koji je protiv uvođenja GOO-a, ali je naveo i brojne probleme s njegovim uvođenjem. Savjetovao je konkretne i dobro utemeljene sadržaje, potrebu konstantne evaluacije, osiguravanje otvorenog dijaloga svih svjetonazora, te izradu priručnika i udžbenika kao preduvjet kvalitetnog uvođenja u praksu.

Gvozden Flego, saborski zastupnik, voditelj Izaslanstva Hrvatskoga sabora u Parlamentarnoj skupštini Vijeća Europe, podržava uvođenje GOO-a kao značajne inovacije u odgojno-obrazovnom sustavu uz uvjete da se prakticira u školi i razredu te bude transverzalan kroz različite predmete. Zalaže se za kurikulumski pristup uvođenja, a pohvalio je da se kroz GOO osim na znanjima radi i na razvoju vještina. Naveo je da zakoni od 2008. traže da se nastava preorijentira na kurikulumski pristup, no do sada do te promjene u obrazovnom sustavu nije došlo. Kao jedan od najvažnijih koraka prema zaokruživanju ciklusa kvalitetnog GOO-a navodi uvođenje ovih sadržaja na visokoškolskoj razini, te smatra da su nastavnici ključ - „80-90% ishoda ovisi o nastavniku".

Dunja Špoljar, saborska zastupnica, članica Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu, temeljem dugogodišnjeg rada u školi potvrdila je da su se neki elementi GOO-a i ranije provodili u školama. Uz prikaz primjera provedbe sadržaja u trećem razredu osnovne škole Lijepa naša iz Tuhelja, zaključila je da bez educiranih učitelja i učiteljica neće biti kvalitetne provedbe.

Lovorka Bačić, CMS, predstavnica GOOD Inicijative, predstavila je rad Inicijative u podršci uvođenju GOO-a. Naglasila je da relevantna istraživanja u ovom području provedena u poslijednjih 7 godina pokazuju da je potrebno učiniti još dosta kako bi mladi, a i cijelo društvo, razumjelo demokraciju i znalo u njoj živjeti odnosno razvilo građansku kompetenciju. „Bez ovakvog obrazovanja teško ćemo ostvariti cilj da imamo informirane, odgovorne i aktivne građane - one koji imaju znanja, razvijene vještine i stavove tj. znaju što, kako i zašto." Inicijativa GOOD smatra kako je odgovornost države da osigura uvjete za razvoj građanske kompetencije učenika, a ključnim za kvalitetno uvođenje i provedbu Inicijativa, uz kvalitetno obrazovanje i usavršavanje nastavnika i učitelja te razvijanje demokratske školske klime vidi i praćenje, evaluiranje i unaprijeđivanje provedbe; strateški pristup obrazovanju kroz donošenje strategije te prilagodbu svih propisa u području obrazovanja; osiguravanje financijskih sredstava za uspješno funkcioniranje obrazovanja odnosno potrebu da se ulaganju u obrazovanje pristupi kao strateškoj investiciji od ključnog značaja za RH, a ne kao trošku.

 

Preporučite članak:

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice. Korištenjem pristajete na korištenje kolačića.