EU izbori: Umjesto najduže izborne kampanje, najduža "izborna šutnja"
Umjesto argumentirane rasprave o
europskim temama koje su ostale u drugom planu, kampanja za izbore za
Europski parlament iskorištena je za promociju nekih drugih interesa i
umjesto političkog sadržaja politički su se protivnici „nadmetali“
etiketiranjem i pozivanjem na etiku. Premda govora mržnje (za razliku od
prošlogodišnjih izbora nije bilo), izostao je i govor protiv nje, a sad
su potezu građani, poručili su Centar za mirovne studije (CMS) i GONG s
konferencije za novinare na kojoj su predstavili preliminarne rezultate
„Istraživanje medijskog praćenja izjava vodećih izbornih lista“.
„Tri četvrtine izjava uopće nisu imale
veze s europskim izborima, a polovica njih otpada na ekonomsku,
elementarnu i korupcijsku nepogodu koja je zadesila Hrvatsku. No, čak i
kad se otvore neke nacionalne teme koje imaju veze s europskom razinom
donošenja odluka, to se radi na posve pogrešan način. Primjerice, mnogi
su kandidati obećavali građanima da će se zalagati za povlačenje
sredstava iz europskih fondova, a to je dužnost hrvatske državne
administracije. Ono što oni kao zastupnici mogu raditi je utjecati na
programiranje fondova, a drugi je primjer procedura prekomjernog
deficita gdje je velik broj kandidata imao svoje mišljenje o mjerama
štednje koje Hrvatska provodi jer je uključena u tu proceduru, ali nitko
nije otvorio pitanje promjena uvjeta toga procesa premda smo imali
zanimljivih prijedloga iz „Predizbornog aktivističkog inventara“ da se obrazovanje izuzme od računanja kao trošak i gleda kao ulaganje“, upozorio je Duje Prkut iz
GONG-a u osvrtu na proteklih mjesec i pol dana, koliko je trajala ova
najduža izborna kampanja. Ili s obzirom na rezultate „Istraživanja
medijskog praćenja izjava vodećih izbornih lista“ – najduža „izborna
šutnja“.
Situacija bi, međutim, mogla biti znatno drugačija da
nema restriktivnih medijskih pravila koja proizlaze iz izbornih propisa
za čiju izmjenu uporno nedostaje političke volje već godinama, naime,
mediji bi mogli sami organizirati tematske debate među najrelevantnijim
akterima i tako pomoći prepoznavanju programskih prioriteta i razlika
među kandidatima, upozorili su po tko zna koji put GONG i CMS. Pri čemu,
dakako, nisu nesvjesni i samih aktivnosti te umijeće kandidata i
njihovih stranaka da se putem kampanje nametnu kao medijima zanimljivi
akteri. Kao takvi u aktualnim okolnostima ispali su Mirela Holy i Nikica
Gabrić kao oni kandidati čije su izjave bile najviše prenošene u
medijima. Pritom valja reći i da kao što fokus nije bio na europskim
temama, također niti reflektori nisu bili usmjereni na kandidate, nego
na lidere stranaka, koji nisu ujedno i kandidati na izborima, pri čemu
uz Vesnu Pusić i Tomislava Karamarka, prednjači Zoran Milanović – iako
je upečatljiv podatak da se od 317 njegovih izjava izrijekom na europske
izbore odnosila jedna jedina u kojoj je kritizirao aktualnu rigidnu
politiku štednje u EU.
izvor: GONG-CMS
Etiketiranje i pozivanje na etiku umjesto političkog sadržaja
Za razliku od prošlih europskih izbora, u kampanji ove godine „nije
bilo govora mržnje, ali niti govora protiv mržnje“ na što je upozorila Sara Lalić iz CMS-a istaknuvši: „ Istraživanje je pokazalo da govora mržnje nije
bilo, dok je diskriminatornog govora bilo relativno malo te su se
pojavljivale sporadične neprimjerene izjave pojedinih kandidata koje, na
sreću, mainstream mediji nisu prenosili. Te su se izjave
uglavnom odnosile na politička uvjerenja i nacionalno podrijetlo i
etničku pripadnost, odnosno na pripadnike nacionalnih manjina i drugih
naroda. No, osim onoga što je izrečeno, u nekim slučajevima zabrinuo nas
je nedostatak političke reakcije na poticanje diskriminacije i
nesnošljivosti poput poziva na bojkot dućana tzv. srpskih dućana u
Vukovaru te izjava splitskog gradonačelnika kojima je doveo u pitanje
smisao antifašizma kao temeljne ustavne vrijednosti“.
Kandidatima su na tapeti bili i politički protivnici, pa su se tako
kandidati i lideri vrlo često na negativan način referirali na svoje
političke oponente, dovodeći u pitanje uglavnom njihovo poštenje,
sposobnost i vjernost domovini i demokraciji. Samo neke od negativnih
etiketa koje su kandidati i kandidatkinje lijepili svojim političkim
oponentima uključuju: varalice, zločinci, zatucani, kriminalci,
bezveznjaci, sebičnjaci, egoisti, podzemlje, jugofili, jugokomunisti,
demagozi I mnogi drugi. Etike su kao teme nekima bile puna usta i to
redovito uvijek kao sredstvo ocrnjivanja i razlikovanja u odnosu na
političke protivnike, pokazali su preliminarni rezultate „Istraživanja medijskog praćenja izjava vodećih izbornih lista“, čije detalje u cijelosti možete pogledati ovdje.